Merken die de doelgroep in het hart raken, krijgen een plek in het hoofd. Een emotionele boodschap wordt beter gezien, gelezen, geloofd en onthouden. Een goede basis dus om een relatie met een merk op te bouwen of te behouden.
Onderzoek samen met ons welke emotie bij je merk en boodschap past. Laten we zien waar we jouw doelgroep kunnen raken.
Merkidentiteit
Aankoopbeslissingen zijn voor 95 procent gebaseerd op emotie en niet op ratio. Vijf-en-negentig-procent! Ooit bij stilgestaan? Emotie in reclame leidt tot een betere merkkoppeling. Een commercial moet dus opvallen en aandacht krijgen. Hoe je dat doet? Zorg ervoor dat je werkt vanuit je merkidentiteit. Waar staat jouw merk voor en hoe onderscheidt jouw merk zich van de rest? Welke thema’s worden besproken en welke juist niet? In alles wat je doet moet een duidelijke fit/connectie met jouw merk te zien zijn. Belangrijk hierbij is dus de emotie van jouw merk. Emotie is een van de belangrijkste factoren als het gaat om boodschappen herinneren. Daarbij lokken dit soort boodschappen vaak ook een reactie uit. Het publiek praat over jouw boodschap en geeft hem door.
Gebruik muziek
Muziek is een veroorzaker van emoties omdat het onder andere te maken heeft met het ‘darling-they’re-playing-our-tune’-effect. Ga maar eens na bij jezelf. Hoe vaak herinner je je bij een bepaald lied of stuk muziek een specifieke emotie? Als er een gebeurtenis plaatsvindt met een sterke emotionele lading, neemt ons brein de omgeving nauwkeurig op. Als er op dat moment muziek op de achtergrond speelt, wordt een link gelegd met een bepaalde emotie. Dat is wat bijblijft in je hoofd. Onderzoek toont dan ook aan dat als de muziek en het merk op elkaar aansluiten, de aankoopintentie stijgt. De beelden worden beter herkend en het merk en de boodschap worden vaker teruggespeeld.
Verras
Verrassing, opwinding, verbazing en ontzag zijn de meest voorkomende emoties in populaire content. Het oproepen van negatieve emoties lijkt minder aan te slaan. Een voorbeeld: een campagne tegen roken zou niet de emotie van angst moeten activeren. Korte verhalen van verslaafde rokers die succesvol zijn gestopt zouden het bijvoorbeeld beter doen.
Overdrijf niet
Iedere Fries heeft wel eens een traan gelaten bij een film, maar over het algemeen zijn we vrij nuchter. Zelfs als we weten dat het niet echt is. Verhalen die dicht bij de realiteit staan, die gaan over échte mensen met échte verhalen, raken ons ook écht. We adviseren je graag over hoever je daar in kunt gaan bij de gemiddelde Fries. Als verzekeringsmaatschappij kun je natuurlijk reclame maken voor gepensioneerden door onwerkelijke witte stranden te laten zien, een cruise of een wijngaard in Frankrijk. Of je laat gewoon de werkelijkheid zien. En dan komt die reclame ineens wél binnen. Zelfs in het hart en het hoofd van de Friezen.